Bruksizm – zabieg na nocne zgrzytanie zębami

Kobieta śpi w łóżku, jej głowa spoczywa na poduszce z rękami obok głowy. I kołdra zakrywa jej ramię.

Bruksizm

Bruksizm to choroba, która często bywa nierozpoznawana, ponieważ jej objawy występują głównie w nocy, kiedy chory śpi. Jednym z symptomów schorzenia jest przerost i wzrost napięcia mięśni żwaczy, przez co chory zgrzyta zębami, co powoduje ścieranie zębów oraz wyczuwalne nadmierne napięcie mięśni żuchwy. Nieleczony bruksizm może doprowadzić do przewlekłego bólu głowy oraz powodować zmianę kształtu twarzy, która staje się bardziej kwadratowa.

Bruksizm – objawy

Do głównych objawów bruksizmu można zaliczyć:

• uporczywe bóle głowy i szyi;
  • szum i ból w uszach;
  • zaburzenia produkcji śliny;
  • ogólny dyskomfort w obrębie głowy i szyi.

Przy długotrwałym bruksizmie dochodzi do wzrostu napięcia w obręczy barkowej, a ze strony jamy ustnej można zauważyć także: krwawienia z dziąseł, nadwrażliwość zębów, pękanie szkliwa. Przy bruksizmie występują zaburzenia w stawach skroniowo-żuchwowych (ograniczenie ruchomości, przeskakiwanie podczas ruchu, ból).

Leczenie bruksizmu jest wielokierunkowe. Duże znaczenie ma prawidłowa diagnostyka oraz pomoc specjalistów. W naszej klinice wykonujemy zabiegi wspomagające redukcję objawów bruksizmu, polegające na zmniejszeniu napięcia mięśni żwaczy. Metodą, która daje dobre efekty w tym zakresie, jest wstrzyknięcie toksyny botulinowej.

Na czym polega zabieg na bruksizm?

Przed przystąpieniem do zabiegu specjalista przeprowadza z pacjentem szczegółowy wywiad i wykonuje badanie mięśni żwaczy oraz sprawdza stan zębów i stawów skroniowo żuchwowych. W niektórych przypadkach może okazać się, że przed wykonaniem procedury zalecona będzie konsultacja dentystyczna, w celu ustalenia, czy za zgrzytanie zębów nie odpowiadają inne czynniki, takie jak wady zgryzu lub braki w uzębieniu.

Jeżeli specjalista nie znajdzie żadnych przeciwwskazań do zabiegu, przechodzi do wstrzyknięcia toksyny. Zabieg jest praktycznie bezbolesny i nie wymaga specjalnego przygotowania. Celem całej procedury jest osłabienie napięcia mięśni żwaczy, co ma przyczynić się do redukcji dolegliwości, związanych z bruksizmem. Po zabiegu pacjent nie wymaga rekonwalescencji i może powrócić do normalnego funkcjonowania.

Efekty leczenia bruksizmu:

• obniżenie napięcia mięśni żwaczy, co sprzyja zatrzymaniu zaciskania zębów i zgrzytania;
  • poprawa owalu twarzy, wysmuklenie twarzy;
  • redukcja bólu głowy związanego z bruksizmem;
  • poprawa ogólnego samopoczucia.

Należy pamiętać, że aby uzyskać najlepsze efekty zabiegu, trzeba ściśle przestrzegać zaleceń pozabiegowych wydanych przez specjalistę.

Zabiegi na bruksizm wykonujemy w Piasecznie, Klinika Kister przy ul. Rubinowej.

Zapraszamy do kontaktu

Zapisz się na wizytę